September 2023
Spelen met het bootje en het harde werkleven
Deze maand begint met prachtig Mediterraan weer. Dat kunnen we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan dus doen we een tochtje met de Madness. Daarna weer aan het werk in het huis. We zijn aan het ventilatiesysteem begonnen en dat is best veel werk. Overal door het huis komen enorme buizen te liggen, in iedere ruimte komt een rooster voor inblaas of afvoer. Als we dan toch met leidingkokers bezig zijn leggen we ook gelijk de verwarming, de waterleiding en de elektriciteitskabels er in. We doen ook een ritje naar zuid Nederland, maar deze maand is toch vooral een werkmaand.
We beginnen de maand met een zeiltochtje met onze nieuwe (oude) zeilboot Madness. Het is prachtig weer met mediterrane temperaturen.
We gaan door de sluis en richting de oostpunt van Ameland.
Daar varen we op hoog water tot we nog zo’n 20 cm onder de boot hebben en vallen dan snel droog.
Droog genoeg, we gaan een wandeltje op Ameland doen.
Mooie bloemetjes en zo.
Helaas zijn we op blote voeten gegaan en voelen de bloemetjes en zo toch wat ruw aan. We wilden naar de duinen, maar met die blote voeten is het terrein toch wat te hard en te onvoorspelbaar. We gaan weer terug naar de boot. Volgende keer schoenen mee!
Het eerste stukje met een ietwat papperig laagje waar je vooral heel snel uitglijdt.
En daarna keihard en schoon zand.
We hadden al een emmertje water klaargezet om de voeten te spoelen voor we weer aan boord gaan.
En dan met een biertje erbij zakt de zon al weer over de horizon.
De timing is niet echt handig want het is om vier uur ’s nachts hoog. Dat betekent tegen drie uur bonken tot ie los is en dan om vijf uur weer bonken tot ie weer droog staat. En op dit keiharde zand voel je dat behoorlijk. Het is windstil maar toch komen er nog wat golfjes rond de punt van het eiland.
We staan wat hoog en er komt deze middag iets minder water dan gisteren en de wind is naar het zuiden gedraaid.
Paula sleept het anker zo ver mogelijk naar het zuiden om straks als de boot begint te drijven hem zo snel mogelijk naar dieper water te kunnen trekken. Erg makkelijk bij zo’n klein bootje: een anker van 15kg kun je gewoon verleggen in plaats van die 40kg Rocna van de Safari.
Het water komt weer op en we zijn zo weer los en onderweg richting Lauwersoog.
Vlak voor de sluis starten we de motor, maar die presteert echt helemaal niets. Dus Paula gaat maar even te water om te kijken of er iets in de schroef zit.
Kijk dit zat er in. Dank visserij!
Dan gaan we weer door de sluis en ankeren een paar uurtjes tegenover jachthaven Lauwersoog en gaan dan richting Dokkumer Nieuwe Zijlen. De wind is inmiddels helemaal op.
We pakken een meerboei aan de zuidoost kant van het Lauwersmeer.
En het is er prachtig!
De volgende morgen rijden we naar Winsum om de schoorsteenveger even te helpen die Fria’s schoorsteen komt vegen. Daarna gaan we met Fria een rondje zeilen op het Lauwersmeer.
We doen een “rondje eilandjes”. Was toch zeker 10 jaar geleden.
En dan weer aan het werk in het huis. Het ventilatie systeem is aan de beurt. Vroeger zette je gewoon een raam open maar dat kan niet meer volgens het bouwbesluit. Er moet een permanent mechanisch ventilatiesysteem komen en wegens het energie neutraal gedoe eentje met warmte terugwinning. We beginnen met de unit aan de muur te hangen op de bovenste verdieping en eens te kijken naar die enorme slangen die we door het huis moeten gaan trekken.
En dan gaan we weer even met de Madness bezig. In de Madness zit een heel klein dieselmotortje (weegt maar 36 kg) die elektrisch niet goed wil starten. Wel met de slinger. Bard (de volgende eigenaar van onze (voor)vorige boot en nu dus de vorige eigenaar van onze huidige boot) had een jaar of acht geleden, toen het elektrisch starten er langzamerhand mee op hield, al geaccepteerd dat de motor alleen met de slinger wilde starten, maar dat is niet helemaal onze stijl. Met een volledig volle accu en de acculader aan start ie wel elektrisch en hij loopt altijd als een zonnetje dus dat moet opgelost kunnen worden. We bouwen de motor uit en nemen hem mee naar huis.
Daar halen we hem uit elkaar. Alles ziet er super goed uit en we kunnen geen reden vinden voor het matige starten. Het zou aan de inspuit druk of tijdstip kunnen liggen, maar daar kunnen we zelf niets aan doen. We besluiten hem naar een revisie bedrijf te brengen om dit gedeelte na te zien.
De volgende ochtend worden we wakker van veel lawaai buiten. Blijkt een aannemer in opdracht van Delta glasvezelkabel aan te leggen. We waren al gewaarschuwd per brief, maar dit is toch sneller dan verwacht. Wij hebben nog een lege mantelbuis vanaf de erfscheiding naar de meterkast liggen dus onze aansluiting is snel gemaakt zonder dat de oprit weer overhoop moet.
Dan weer even een klusje op de Madness. Die flexibele zonnepanelen presteren bijna niets dus kopen we weer een glazen paneel en monteren die weer op de steuntjes die we in 2005 al op de boot hadden gemaakt voor het toenmalige glazen paneel.
Fraai is het niet, maar wel handig. Dit is de zeilstand. Voor anker en in de haven kan hij omhoog draaien tot horizontaal.
En dan gaan we weer even op een kleine road trip. We gaan eerst naar Dordrecht om een herdenking bij te wonen van een overleden zeilvriend (Frans van de Pietje van Kan) en dan gaan we naar Zeeland, naar Jacqueline en Gerard (vrienden uit de Middellandse Zee tijd van de Hallberg-Rassy Buonavista). Zij hebben hun boot inmiddels teruggevaren naar Nederland en die staat net op de kant en we gaan een nachtje bij hun thuis logeren. We gaan per auto de omgeving verkennen.
We rijden zo’n beetje het hele eiland rond en lunchen in Zierikzee, een alleraardigst stadje.
En dan weer hard aan het werk met het ventilatie systeem.
Overal door het huis komen van deze luchtkanalen. Alle ruimtes moeten een inblaas of afzuig kanaal krijgen. Let niet op die leiding van de verwarming die daar zo raar naar binnen steekt. Die moet straks ook nog naar boven maar is even kortgesloten om proef te draaien met de warmtepomp.
Best lomp spul om aan te leggen. Als alles klaar is maken we er koofjes omheen om ze aan het zicht te onttrekken.
De leidingkoker in de badkamer op de 1e verdieping.
Het afzuig ventiel in de bijkeuken.
De oversteek in de hal beneden. Gelijk een paar elektriciteitsbuizen er bij in.
En dan alles netjes wegwerken met een koofje.
Dit wordt de afzuiging in de keuken.
En dit de inblaas koker in de woonkamer. Hier komen ook wat lampjes onderin dus vandaar die kabels.
Zo, even pauze. We gaan met Fria naar de Post Modern Jukebox in de Oosterport. Dit is een band in wisselende samenstelling die eigenlijk vooral op Youtube erg leuke muziek speelt. Normaal gesproken fixed camera opstelling en dan worden populaire nieuwere songs gecoverd in de jaren 30 stijl. Erg leuke muziek, luister vooral eens naar “pmj creep” of “pmj it’s all about that base” of “pmj crazy”. Nu waren ze live in de Oosterpoort.
En dan gaan we ook weer verder met de verwarming. De verdeler voor de begane grond.
De verdeler voor de 1e verdieping.
En die voor de 2e verdieping.
Dan sluiten we de boiler aan op de warmtepomp en kunnen we het systeem weer vullen met water om te kijken of er geen lekjes zijn en kunnen we proefdraaien.
Dat ventilatie gebeuren kost nogal wat tijd. We hebben net een gat van 200mm in de 42 centimeter dikke buitenmuur gemaakt voor de afvoer. Hier konden we vrij gemakkelijk bij vanaf het platte dak. Voor de aanvoer zullen we een steiger moeten opbouwen. Die komt in de westgevel op de tweede verdieping.
De helft van de buizen zitten er op.
Even wat spullen halen in de de stad. Op de terugweg fotograferen we iets dat ons hier altijd opvalt. Zwart witte koeien in de wei en daartussen enorme zwart witte ooievaars. Gaan kennelijk goed samen.
En nu verder met de waterleiding. We leggen waterleiding naar de badkamer op de eerste verdieping met aftakkingen voor de wc, de douche en wastafel en dan door naar de tweede verdieping. Daar stoppen we voor nu even, maar daar komen straks ook een wc, douche en wastafel.
Ons leidingkoofje in de badkamer wordt al aardig gevuld.
En dan verder met de elektrische installatie. We brengen een tweede laag buisjes aan op de stoppenkast en beginnen die langzamerhand te vullen met alle leidingen. We hebben eerst tekeningen gemaakt van hoe het moet worden en voeren dat nu leiding voor leiding uit.
De “master bedroom” op de eerste verdieping. Verlichting en stopcontacten.
De trapkast. Hier komt een lamp met bewegingssensor en een stopcontact voor een vriezer.
En dan een LED paneel in de keuken.
Kijk, links naast mij brand het LED paneel al. Ik ben inmiddels bezig de luchtkanalen in te pakken in een koofje.
En weg is het luchtkanaal. Als de koofjes en de plafondverlichting klaar zijn kunnen we weer een stukadoor proberen te krijgen voor de plafonds.
En dan is de maand weer om. Leuk gezeild en best wel weer wat opgeschoten in het huis. Het is al bijna weer oktober en we hebben nog veel te weinig met de Madness gezeild. Het revisie bedrijf heeft inmiddels het dieseltje van de Madness helemaal nagekeken en zegt dat alles prima in orde is, ook met het inspuittijdstip en druk en zo. De enige oorzaak van het matige starten is dan waarschijnlijk toch de startmotor. Ze hebben inmiddels een nieuwe besteld dus we zijn benieuwd of dat het echt is en we hem dan volgende week weer kunnen inbouwen en nog een beetje kunnen zeilen. Eind oktober zullen we de volgende blog plaatsen.