Augustus 2024

Beetje zeilen en een beetje camperen.

Deze maand doen we eerst een tochtje met de Madness. Het weer ziet er niet uit, maar het is warm en droog dus gaan we even bij de Nederlandse eilanden langs. We realiseren ons dat het echt tijd wordt om de helmstokbesturing te vervangen door een hydraulisch stuurwiel. Als dat klaar is willen we weer even weg met de Madness maar het weer gooit roet in het eten. Dus gaan we een paar dagen met de camper op pad. Dan aan het einde van de maand lijkt het weer wel gunstig en pakken we de Madness in voor een tochtje naar het oosten. En oh ja, bijna vergeten. Ik word 60 deze maand.

We beginnen de maand met een zeiltochtje. We gaan samen met Arjen en Henny het wad op. Zij waren met de Bora al tot Dokkumer Nieuwe Zijlen gekomen.

Eerst maar eens naar de sluis.

Na de sluis richting west.

Voor anker bij de ingang van het Wierumerwad. Het is nog laag water, we moeten nog even een paar uurtjes geduld hebben.

Dan kunnen we door naar Ameland. We gaan op de rede voor anker en zullen in de nacht droogvallen.

De volgende morgen is er genoeg water om met het bijbootje van Arjen naar de dijk te gaan.

We trekken het bootje op het basalt en lopen naar het dorp.

Daar huren we fietsen en gaan het hele eiland rond fietsen.

De oostkant, het uitkijkduin.

We kijken even rond en gaan de wandeling rond de oost doen.

Daarna fietsen we naar de westpunt waar de vuurtoren staat.

En dan weer richting het dorp. Tegenwind! Niet erg hard maar na zo’n 50 km is de puf toch een beetje op. We worden regelmatig voorbij gefietst door bejaarden op een elektrische fiets.

Terug in het dorp is een oogstfeest gaande. Het is er enorm druk en ieder terras heeft zijn eigen muziek kneiterhard aan staan. En groepje mannen sleurt een rokende olifant door het dorp.

Waarom die mannen met die olifant zeulen is niet helemaal duidelijk, maar hij is wel mooi gemaakt.

Gezellige drukte!

En nog meer lawaai! En niet een beetje. Een doedelzak groepje jengelt zo hard ze kunnen om weer boven alle andere muziek uit te komen. Die dingen zijn sowieso al niet om aan te horen, maar zo’n hele groep is echt verschrikkelijk.

Verderop een alleraardigst dixieland bandje met een dansende steltloper er naast.

Terug bij de boten komt het water al weer op. We kunnen nog het zand rondom ons droog zien liggen. Er ligt een flink brok basalt op een plek waar mogelijk iemand zal droogvallen.

Arjen kan hem net tillen en naar de dijk brengen (ik moest de foto maken dus kon niet helpen!). Zo, weer een flinke schade aan een mogelijke droogvaller voorkomen! Zie je trouwens hoe snel het water op komt? Dit is maar een kwartiertje later.

Dan gaan we door naar Vlieland. Het is tegenwind dus we kruisen alles op. Hier passeren we Terschelling.

Het weer ziet er somber uit, maar het is warm en droog.

Ze zijn nogal bezig met dijkverhoging of zoiets. We varen er voorbij en gaan verder west van de vuurtoren voor anker.

Na een gezellige avond staan we de volgende ochtend redelijk op tijd op en vertrekken terug naar Lauwersoog. Bora gaat verder richting hun thuishaven Lemmer.

Nog even zwaaien naar het minivuurtorentje van Vlieland. We hebben zo’n 10 tot 15 knopen wind schuin van achteren dus het loopt wel.

Hier naderen we de zandplaat in de Blauwe Balg. Hier liggen gegarandeerd altijd zeehonden.

En dan rechtsaf het Borndiep in naar het zuiden. We waren wat laat vertrokken (het hoogwater was voor ons eigenlijk te vroeg in de ochtend) waardoor we hier al weer forse tegenstroom hebben. Hierdoor zijn we aan de late kant bij het Wierumerwad en besluiten de noord geul (Pinkegat) te nemen omdat die wellicht dieper is. Het is er heel mooi, maar de dieptes verlopen wel erg snel van 4 meter naar vastlopen, loskomen en dan weer 3 meter en zo.

Juist omdat het zo steil is liggen ook hier heel veel zeehondjes op de platen. We halen het Wierumerwad nog net. We schuiven een beetje en er loopt iemand rond zijn vastgelopen boot die ons de diepste kant wijst. Dan nog een stukje tegen dikke stroom in op de Zoutkamperlaag en we zijn weer op het meer.

Thuis gekomen ga ik onmiddellijk tekeningen maken voor de hydraulische besturing. We zijn die helmstok echt spuugzat.

Nadat de tekeningen klaar zijn zagen we de onderdelen.

En plakken het met een beetje epoxy fillet in elkaar.

Dan glasband om de (rond geschuurde) hoeken.

Intussen is er ook weer een bezorger gekomen met nachtkastjes voor één van de slaapkamers op de 2e verdieping. Weer zo’n fijn bouwpakketje.

De stuurkolom staat uit te harden dus nu een iets moeilijker object: de montageplaat waarmee de stuurcilinder aan het roer wordt bevestigd. We hebben nog een klein stukje plaat over. Ik heb op de tekening de maten van dat stukje opgezet en de onderdelen er zo in gepositioneerd dat alles eruit past.

Het is nogal een ingewikkelde 3-d vorm die we eerst even met sneldrogende kit in elkaar plakken.

Dan boren we de plaatsen waar straks bouten doorheen moeten (de cilinderbevestiging en de bevestiging van het geheel tegen het roer). Groot boren en weer vullen met epoxy met micro balloons. Dan glasmat erover en als dat allemaal is uitgehard de gaten voor de bevestigingen weer boren

De stuurkolom is uitgehard en kan worden geplamuurd. De cilinder bevestiging kan pas de volgende dag. Er moet drie keer geplamuurd worden en dan is het glad en strak.

Dan een laag HB epoxy verf erop, die weer gladschuren met korrel 320 en dan DD lak erop (3x) en dan ziet het er zo uit:

De DD lak mag nog even uitharden, wij gaan met Fria een wandeling doen. Een rondje Kloosterburen, Hornhuizen, zeedijk, Kleine Huisjes, Molenrij, Kloosterburen. Heel mooi en een kilometer of 13.

Een “maar”.

Een veld vol “groenbemesting”. Hier staan in het voorjaar bloemen voor de bloembollenteelt.

Dit staat in een paar kleine strookjes vlak bij de dijk. Oostindische kers. Deze bloemetjes zijn eetbaar en worden daarom geteeld.

Na zeven kilometer even uitkijken en uitrusten op de dijk en dan de resterende 6 kilometer.

De volgende dag is de verf hard genoeg en gaan we één en ander monteren op de Madness. In onze buur box zit regelmatig een schildpadje op een paar drijvende pvc buizen. Hij (of zij) heeft ineens gezelschap gekregen. Er zitten er nu twee.

De stuurkolom past.

Het cilinder montage ding ook. Nu nog nadenken over de verbinding tussen de cilinder en het roer.

De volgende dag de stuurpomp erin en de bediening van de stuurautomaat erop en de bekabeling en hydraulische leidingen aanleggen.

Stuurwiel erop.

Dan nog de verbinding tussen het roerblad en de cilinder. Daar hebben we even een tijdje over moeten nadenken, terwijl het eigenlijk zo simpel is.

Kijk, dit is het. Een kern van vuren (omdat dat zo makkelijk bewerkt) en een flinke hoeveelheid glas en epoxy en het is weer opgelost.

Helmstok eraf en het dingetje erop en de verbinding is klaar.

Dan kunnen we proefvaren.

Het werkt echt super. De stuurpomp is voorzien van terugslagkleppen zodat je het roer elk moment kan loslaten en het dan in die stand blijft staan. De bediening van de stuurautomaat zit op de kolom zodat je onmiddellijk op “auto” kan drukken en de boot blijft op koers. Het werkt super!

Volgende klusje is nieuwe ramen in de buiskap zetten. De oude zijn op zich nog wel goed alleen neemt de doorzichtigheid af en dat is erg onplezierig.

Paula naait eerst de nieuwe erop en knipt dan de oude eruit. Zo weet je dat het er strak in komt.

En dan hadden we vanaf dinsdag de 20e een tochtje naar Borkum willen doen, alleen het weer werkt niet erg mee. Dinsdag regent het pijpenstelen en de rest van de week wordt de wind hard west. We moeten vrijdag de 23e weer terug zijn maar dan waait het volgens de verwachting tussen de 40 en 50 knopen west. Dus we pakken de camper in en rijden naar de Veluwe want daar blijft het volgens het weerbericht droog. Daar gaan we wandelen.

Mooie bossen met heidevelden en kleine meertjes en zo.

Net als in Noorwegen, Zweden en Finland bestaan deze bossen ook voor een groot gedeelte uit berk en naaldbomen en ook hier wordt hout gewonnen.

Mooie paadjes, vermoedelijk ook ontstaan door en voor de voertuigen van het landschapsbeheer.

Dit is heel interessant. Wij moesten onze route wat aanpassen omdat dit gedeelte van het bos niet toegankelijk is. Moet je eens zien wat er op die twee bordjes staat. Hieronder zijn ze wat groter.

Beetje hypocriet toch!

De aangepaste route is ook prima.

Dan rijden we naar een camperplek vlak bij Borne. We nemen de toeristische route en moeten een veerpontje nemen.

Na het veerbootje nog een stukje rijden en dan kunnen we op het erf (in de appelboomgaard) van een boerderij staan voor de nacht. Er zijn toiletten en een douche en dat kost dan € 15,-, best te doen. De appeltjes vallen van de bomen dus beter niet recht onder een boom gaan staan en onder de wielen wordt het appelmoes, maar het is een mooi rustig plekje.

De volgende dag rijden we een stukje terug naar het nationaal park Hoge Veluwe en doen daar een wandeling van zo’n 13 kilometer.

Ook weer hele nette paadjes.

En ik dacht dat Nederland plat was.

Een “ijkbasis”. Hier zijn met enorme funderingen betonnen elementen gepositioneerd die een exacte afstand van elkaar hebben zodat landmeet instrumenten hier kunnen worden geijkt. Heel trots wordt vermeld dat het zo solide is gebouwd dat toekomstige generaties er wel tot 2165 hun apparatuur kunnen ijken.

Jammer dat het wegens satellieten en zo geheel overbodig is geworden.

Verderop weer een mooi plasje vol met waterlelies.

En weer bijna terug bij de auto zien we deze prachtige plant. Het is een karmozijnbes.

De besjes zien er verrukkelijk uit, maar zijn zeer giftig!

Dan rijden we naar Lutte waar we wederom bij een boerderij een prima overnachtingsplek vinden. € 11,50 deze keer.

Vrijdag de 23e rijden we naar landgoed de Poppe bij Markelo en wandelen daar zo’n 9 kilometer. Deels langs de Dinkel. Dit is een heel klein riviertje die dat gebied de naam Dinkelland geeft.

Na de wandeling rijden we weer met “snelwegen vermijden” naar Leens terug.

De volgende dag gaan we een rondje wandelen met Fria. Het wordt een rondje Ezinge van ca. 9 km. Ezige heeft een heel mooi kerkje op een Wierde.

Het ziet er prachtig gerestaureerd uit. Hier links het kerkgebouw.

En rechts een huis met daaraan vast de kerktoren.

Een eindje verderop in Ezinge een prachtige bloementuin.

Dan langs Allersmaborg, waar net een trouwerij plaatsvindt.

Dan langs wat landweggetjes, het Reitdiep en dan het Aduarderdiep en dan via Feerwerd weer terug naar Ezinge. Het waait inmiddels een halve storm, maar wel 30+ graden.

Dan moeten we maandagochtend nog even naar Groningen en daarna pakken we de Madness in voor een midweek zeilen. Vandaag nog kans op een bui, maar daarna Mediterraan weer.

We gaan via het wad naar het oosten. Arjen en Henny konden met de Bora niet meer in dezelfde sluis dus raken wat achterop.

Daar komt dan die bui. We proberen hem voor te blijven, maar wegens een wat lage waterstand kunnen we niet volle snelheid lopen.

En ja, dan worden we toch door de bui ingehaald. Er is geen reden om ons allebei nat te laten regenen dus ik ga snel naar binnen.

Zo, weer bijna droog en inmiddels aan de andere kant van de Eems.

Dan moet dus dit beleefdheidsvlaggetje erop. Hadden we nog snel even gekocht bij de CIV voordat we door de sluis gingen.

En dan zijn we bij Borkum.

De volgende ochtend ziet het er allemaal heel mooi uit. Wij pakken de bus en gaan naar Borkum city.

De west boulevard. Daar is niet zoveel veranderd de afgelopen 11 jaar.

Wat wel is veranderd is de lagune. Hier kon je tot 11 jaar geleden (voor we naar de Med vertrokken) prima invaren en goed beschut voor anker liggen en met je bijbootje naar de kant. Er is niets meer van over.

Ook de gewoonte van onze oosterburen om rond hun “strandkorben” kuilen te graven en de wanden daarvan met schelpjes te versieren en zo is kennelijk de afgelopen jaren teloor gegaan.

De witte hotel “klinieken” zijn nog wel hetzelfde.

Dan wandelen we langs de noordkust naar het oosten en dan door het bos naar het vliegveld.

Na een paar vliegtuigjes gezien te hebben wandelen we terug naar Borkum city voor een biertje en patat.

Daarna pakken we de trein terug naar de haven.

Zo, na een half uur hobbelen zijn we bij de veerhaven.

De volgende morgen is het al weer prachtig weer met een beetje oosten wind.

We gaan noord van de eilanden langs richting Westgat. Hier de kaap van Rottumeroog.

Het gaat niet hard met 6 knopen oosten wind, maar wel comfortabel. Automaat aan en op je telefoon kijken. Ik ben jarig vandaag dus ik denk dat Paula hier bezig is mij een berichtje te sturen….

Het weer is te mooi om direct al weer naar huis te gaan dus we blijven nog een nachtje op het Wierumerwad.

De volgende dag terug naar het Lauwersmeer en daar zien we op een oude zandplaat iets wat uit de verte best wel op zeehonden lijkt. Wel een beetje bonter en zo. Blijkt een groep koeien te zijn! Straks naar huis om wat inkopen te doen voor mijn verjaardagsfeestje.

En dan is de maand weer om. Ik ben inmiddels 60 maar eigenlijk merk ik daar niet zo heel veel van. Leuke maand gehad met wat zeiltochtjes en wat camperen. Volgende maand weer een beetje aan het werk, want de Madness is aan een opknapbeurt toe. Nieuwe verf, coppercoat, nieuwe ramen en luiken en al dat soort dingen. Wij hopen dan eind september weer te kunnen varen maar daar zullen we in de volgende blog over berichten.